رفتن به محتوای اصلی
معرفی انواع کیسه خواب

آشنایی با انواع کیسه خواب؛ وسایل مورد نیاز کمپینگ

طبیعت‌گردی و کوهنوردی از جمله لذت‌هاییه که هرکسی باید یک‌ بار اون رو تجربه کنه. حالا اگه برای این تجربه قصد دارید شب رو در دل طبیعت سپری کنید، به یک سری وسایل احتیاج پیدا خواهید کرد. کیسه خواب یکی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای کمپینگ (اُتراق در طبیعت) محسوب می‌شه. قراره توی این مطلب از پسوک انواع کیسه خواب رو باهم بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا انتخاب بهتری برای خرید کیسه خواب مناسب خودتون داشته باشید.

کیسه خواب چیست؟

اول کمی توضیح بدیم که کیسه خواب چیه و چه وظیفه‌ای داره؛ بعد از اون سراغ انواع کیسه خواب، بر اساس معیارهای مختلف خواهیم رفت. کیسه خواب در واقع لحاف و تشک چسبیده به همه که با زیپ و دکمه بسته می‌شه. عایق حرارتیه؛ پس گرمای بدن رو حفظ می‌کنه و اجازه نمی‌ده که رطوبت و حشرات مانعی برای خواب راحت شما بشن.

انواع کیسه خواب بر اساس شکل ظاهری

کیسه خواب‌ها شکل‌های مختلفی دارن تا بتونن سلایق مختلف رو پوشش بدن.

  • کیسه خواب مومیایی: این مدل بر اساس آناتومی بدن و با برش مخروطی شکل طراحی شده که فضای داخلی کیسه در قسمت پاها، به نسبت بالای اون کمتر و کوچک‌تره. این مدل برای اتلاف کمتر انرژی طراحی شده تا زمان بیشتری احساس گرما کنید. با وجود این طراحی، باید بدونید که این کیسه خواب فضای کمتری نسبت به انواع دیگه داره و در واقع با حرکت در این کیسه خواب، کل کیسه باهاتون جابه‌جا می‌شه. پس اگه عادت به غلت زدن و تکون خوردن در خواب دارید، ممکنه این مدل به درد شما نخوره. با این حال، این مدل به دلیل حجم و وزن کمتری که نسبت به بقیه داره، از محبوب‌ترین مدل‌های کیسه خواب به حساب میاد.
  • کیسه خواب مستطیلی: همون‌طور که از اسمش معلومه، این کیسه خواب به شکل مستطیل طراحی شده و همه قسمت‌هاش عرض یکسانی داره؛ برای همین فضا و آزادی بیشتری برای حرکت در خواب دارید. باید حواستون به این نکته باشه که وزن و حجم بیشتری نسبت به کیسه خواب مومیایی داره و بار سفرتون رو سنگین‌تر می‌کنه. مشکل دیگه اینه که به دلیل فضای بازی که داره، گرما رو خوب نگه نمی‌داره و زمان کمتری می‌تونه شما رو گرم نگه داره. با این تفاسیر، کیسه خواب مستطیلی گزینه خوبی برای سفر در فصل گرماست. جالبه بدونید که می‌تونید دو کیسه خواب مستطیلی رو با زیپی که دارن به‌هم وصل کنید تا یک کیسه خواب دو نفره داشته باشید.
  • کیسه خواب نیمه مستطیلی (بیس کمپ): این کیسه خواب جایی مابین کیسه خواب مستطیلی و کیسه خواب مومیایی قرار می‌گیره. فضا و راحتی بیشتری نسبت به مدل مومیایی داره؛ از طرفی حفظ گرمای اون نسبت به مدل مستطیلی بهتره. پس اگه دنبال مدلی می‌گردید که بین دو مدل قبلی باشه، کیسه خواب نیمه مستطیلی رو انتخاب کنید.

معرفی انواع کیسه خواب بر اساس شکل ظاهری

نوع عایق کیسه‌های خواب

  • پر شده با پر طبیعی: این کیسه خواب‌ها با پر اردک، قو و غاز پر می‌شن؛ برای همین حجم و وزن کمی دارن. از طرفی این پرها عایق بسیار خوبی هستن و قدرت حفظ گرمای بالایی دارن. به دلیل همین ویژگی‌ها، کیسه‌خواب‌های پر شده با پر طبیعی، از گرون‌ترین کیسه خواب‌ها محسوب می‌شن. تنها ایراد این کیسه خواب‌های بادوام اینه که قدرت جذب رطوبتشون بالاست؛ برای همین دیر خشک می‌شن. پس اگه مقصدتون جاییه که سرد و خشکه، این کیسه‌خواب‌ها بهترین انتخاب هستن.
  • پر شده با الیاف مصنوعی: عایق این کیسه خواب‌ها، انواع الیاف مصنوعی مثل پلی‌استر هستن. در این کیسه خواب‌ها، چندین لایه از الیاف روی هم قرار می‌گیره؛ طوری که هیچ هوایی از بین اونها رد نمی‌شه. از مزایای این جنس اینه که برای مناطق با رطوبت بالا مناسب هستن و بعد از خیس شدن زود خشک می‌شن. نگهداری از این مدل راحت‌تره؛ ضد حساسیت و مقرون‌به صرفه هستن؛ اما وزن و حجم زیادی دارن و گرما رو کمتر حفظ می‌کنن.
  • پر شده با الیاف مصنوعی و پر: با ترکیب کردن دو عایق پر و الیاف مصنوعی، این کیسه خواب‌ها ویژگی‌های خوبی دارن. قیمت این مدل نسبت به عایق پر کمتره و زودتر خشک می‌شن. از طرفی وزن کمتری نسبت به عایق الیاف مصنوعی دارن و گرما رو بهتر حفظ می‌کنن.

انواع کیسه خواب

انواع کیسه خواب بر اساس شرایط آب‌وهوایی

کیسه خواب‌ها قدرت نگهداری گرمای متفاوتی دارن؛ برای همین هر کدوم از اونها برای یک فصل و یک آب‌وهوا مناسب هستن.

  • کیسه خواب تابستونی: کیسه خواب‌هایی که در اونها عایق کمتری به کار رفته؛ برای دمای منفی یک درجه سانتی‌گراد به بالا مناسب هستن. حجم و وزن کمی دارن و با باز کردن زیپ اونها می‌تونین آزادتر باشید.
  • کیسه خواب سه فصله: این کیسه خواب‌ها برای استفاده در بهار، تابستون و پاییز مناسبن. دمای هر برندی با توجه به جنس کار متفاوته؛ ولی معمولا برای دمای منفی پنج درجه سانتی‌گراد به بالا استفاده می‌شن. این کیسه خواب‌ها معمولا وسایل دیگه‌ای مثل کلاه قابل اتصال، یقه و پوشش اضافی دارن.
  • کیسه خواب زمستونی: برای دمای منفی پنج درجه سانتی گراد با پایین مناسبن. حجم زیادی دارن و عایق بهتری برای حفظ گرما هستن. حتما برای سفر به مناطق سردسیر با سرمای شدید و یا کوهنوردی در فصل سرد، باید از این مدل کیسه خواب استفاده کنید. این مدل هم معمولا متعلقاتی داره که وقتی لازم شد بتونید از اونها برای حفظ گرمای بیشتر استفاده کنید.

کیسه خواب در برف

دما و شرایط

دمای کیسه خواب یا نرخ دمایی اون، فاکتوریه که نشون می‌ده در چه شرایط دمایی می‌تونید ازش استفاده کنید. می‌دونید که دمای کیسه خواب به نوع عایق و جنس اون بستگی داره. برای سنجش دمای کیسه خواب‌ها، شرایط فیزیکی زن‌ها رو معیار قرار می‌دن؛ چون بدن زن‌ها مقاومت کمتری در برابر سرما داره. برای درک بهتر این موضوع، یک سری اصطلاحات وجود داره که روی کیسه خواب‌ها درج می‌شه:

  • Comfort: دمایی که در اون به راحتی و با آرامش می‌شه خوابید.
  • Limit: پایین‌ترین دمایی که با وجود احساس سرما هم می‌شه خواب راحتی داشت.
  • Extreme: پایین‌ترین دمایی که می‌شه زنده موند و یخ نزد.

بر اساس این دماها می‌تونید کیسه خواب مناسب مقصدی که میخواید برید و فصلی که قراره استفاده کنید رو انتخاب کنید.

اندازه کیسه خواب

ما انسان‌ها قد و سایزهای متفاوتی داریم؛ برای همین تخت خواب و کیسه خوابمون هم باید متناسب با اندازه‌ای که داریم باشه.

  • کیسه خواب معمولی: برای افرادی که قدشون ۱۸۰ سانتی‌متر و یا کمتره مناسبه.
  • کیسه خواب قد بلند: افرادی که قد بالای ۱۸۰ سانتی‌متر دارن باید از این مدل کیسه خواب استفاده کنن.

دمای کیسه خواب

نکات مربوط به استفاده از کیسه خواب

به جز خرید کیسه خواب مناسب، یک سری نکته وجود داره که برای استفاده از اون باید بدونید.

زیرانداز کیسه خواب

باید بدونید که خرید یک کیسه خواب به تنهایی کافی نیست. برای پوشوندن پستی و بلندی‌های سطح زمین، مثل سنگ و کلوخ و انواع گیاهان و برای جلوگیری از هدر رفت گرما، باید از زیرانداز کیسه خواب استفاده کنید. پس کیسه خواب به تنهایی نمی‌تونه راحتی شما رو تامین کنه. زیراندازها انواع مختلفی دارن؛ بادی، خود بادشو و فومی. به جز این نکته اگه بعد از خرید کیسه خواب متوجه شدید که به گرمای بیشتری احتیاج دارید، می‌تونید آستر مخصوص کیسه خواب تهیه کنید.

نگهداری از کیسه خواب

  • همیشه کیسه خوابتون رو تمیز و خشک نگه دارید.
  • بعد از هر بار استفاده، کیسه رو پشت و رو کنید و در فضای باز و زیر نور خورشید بذارید تا اگه رطوبتی داره خشک بشه.
  • اگه کیسه خوابتون خیس شد، اون رو فشرده نکنید؛ چون الیافش آسیب می‌بینه.
  • برای دوام بیشتر، کیسه خواب رو تا زمان استفاده مجدد از حالت فشرده خارج کنید.
  • اگه کیسه خوابی که دارید با پَر پُر شده، برای شستن اون از شوینده مخصوص استفاده کنید.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا