رفتن به محتوای اصلی

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری آبادان

بیشتر ما با شنیدن اسم شهر آبادان یاد شهر جنگ‌زده‌ای میفتیم که خرابه‌های زیادی داره. اما این شهر بندری، جاذبه‌های زیبایی داره که می‌تونه اون رو به مقصد بعدی سفرتون تبدیل کنه. آب‌وهوای گرم و شرجی، مردم خونگرم، غذاهای تند و لذیذ و موسیقی شاد، ویژگی‌های این شهر جنوبی هستن. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مطلب از پسوک با جاذبه‌های گردشگری آبادان آشنا بشید.

معرفی شهر آبادان

آبادان یک شهر بندریه که در استان خوزستان و در جنوب غرب ایران قرار گرفته. این شهر جزئی از مناطق آزاد تجاری محسوب می‌شه. اسم قدیم اون «بهمن اردشیر»، «بهمن‌شیر» یا «وهمن اردشیر» بوده که از اسم اولین شاه ساسانی به نام اردشیر بابکان برگرفته شده.  آبادان به دلیل داشتن پالایشگاه نفت و پتروشیمی و هم‌مرزی با عراق از مهم‌ترین شهرهای ایرانه و به نوعی قلب تپنده اقتصاد نفتی کشوره.

این شهر آب‌وهوای گرم و شرجی داره و دمای هوا در تابستون به بالای ۵۰ درجه هم می‌رسه. برای همین بهتره زمستون و در فصل سرد به آبادان سفر کنید تا گرمی هوا مانعی برای گشت‌وگذارتون نباشه. قوم عرب و لرهای بختیاری بیشترین جمعیت رو در بین مردم آبادان دارن. مردم آبادان به زبان عربی و فارسی با لهجه آبادانی صحبت می‌کنن.

جاذبه‌های گردشگری آبادان کجاست؟

وقتشه که بریم سراغ اصل مطلب. جاذبه‌های گردشگری آبادان در بخش‌های مختلف رو معرفی می‌کنیم تا در مورد اونها بیشتر اطلاع داشته باشید. قطعا آشنایی بیشتر با شهرها، انتخاب مقصد سفر رو راحت‌تر می‌کنه.

محله‌های آبادان

شرکت نفت ایران- انگلیس آبادان تصمیم گرفت که بخشی از محله‌های آبادان رو بر اساس رده‌بندی کارکنان شرکت تقسیم کنه. یعنی هر گروه از کارکنان که رده‌بندی شرکتی نزدیک بهم داشتن، در یک محله ساکن بودن. بریم، بوارده، سیک لین، بهار، بهمنشیر، فرح‌آباد، پیروز‌آباد و جمشید‌آباد به ترتیب مناطق باکیفیت تا بی‌کیفیت شرکت نفت برای زندگی بودن.

بریم محل زندگی بزرگان و افرادی بود که بالاترین رده شرکت رو داشتن. رفت‌وآمد در این محله برای افراد عادی ممنوع بود و کلا درباره این موضوع سخت‌گیری می‌شد. بوارده متعلق به مهندسان میان‌رده شرکت بود. خانواده‌های انگلیسی، هندی، ایرانی و اسکاتلندی در کنار هم در بوارده زندگی می‌کردن. کارمندانی که در رده پایین‌تری قرار می‌گرفتن ساکن محله سیک‌لین آبادان بودن. محله‌ای بدون دار و درخت و با بوی بد گازهای پالایشگاه. بهار، بهمنشیر، فرح‌آباد، پیروز‌آباد و جمشیدآباد، محل زندگی کارگران و افراد دون‌پایه شرکت نفت بود.

رودخانه بهمنشیر

رودخانه بهمنشیر یکی از شاخه‌های رود کارونه که در استان خوزستان و شهر آبادان قرار داره. این رودخونه ۹۰ کیلومتر طول، ۶۰۰ متر عرض و در حدود چهار متر عمق داره. اطراف رودخانه بهمنشیر درختان نخل زیادی وجود داره. این منطقه از بخش‌های خرماخیز استان خوزستانه و از این جهت اهمیت زیادی داره. کرانه باختری بهمنشیر، نخلستان‌های بیشتری نسبت به کرانه خاوری اون داره.

رودخانه بهمنشیر آبادان

اروندرود

اروندرود یکی از رودخونه‌های مرزی ایران و عراق محسوب می‌شه. بخشی از این رودخونه در خرمشهر و بخش دیگه در آبادان جاریه. اروندرود از تلاقی رودخونه‌های دجله و فرات در نقطه‌ای به نام قرنه، در شمال غربی آبادان، تشکیل شده و در نهایت به خلیج فارس راه پیدا می‌کنه. ۱۹۰ کیلومتر طول، ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر عرض و عمقی بین ۹ تا ۲۵ متر داره. اروندرود چهار بار در طول شبانه‌روز جزر و مد داره و تنها رودیه که کشتی‌ها اونجا تردد می‌کنن.

رودخانه اروند

 

بازار ته لنجی

بازار ته‌لنجی یا بازار امیری که یکی از جاذبه‌های گردشگری آبادانه در خیابون امیری آبادان برپا می‌شه. ملوانان‌ها و کارمندهای لنج‌ها می‌تونن در طول سال مقدار مشخصی جنس خارجی رو بدون پرداخت گمرک، وارد کشور کنن. اجناسی که در بازار ته‌لنجی موجوده، همین اجناس هستن. لباس، کفش، انواع سس و شکلات، پتو و لوازم آرایش و … چیزهایی هستن که تو بازار ته‌لنجی می‌تونید پیدا کنید. بازار ته‌لنجی معمولا فضای شلوغی داره و پر رفت‌وآمده. در فضای بازار همیشه موسیقی محلی پخش می‌شه و فروشنده‌ها با جمله‌های جالب، سعی در جذب مشتری دارن. با رفتن به بازار ته‌لنجی می‌تونید از نزدیک با فرهنگ مردم محلی آشنا شید و علاوه بر خرید وسایل، غذاهای خوشمزه‌ای مثل فلافل جنوبی بخورید.

بازار ته لنجی آبادان

بازار ماهی‌فروشان

بازار ماهی‌فروشان آبادان در کنار اروندروده و یکی از بازارهای محلی معروف و پر جنب‌وجوش خوزستان محسوب می‌شه. اگه از علاقه‌مندان به غذاهای دریایی هستید، حتما سری به این بازار بزنید. موقع ورود به بازار، بوی تند ماهی به مشام می‌رسه. انواع ماهی مثل ماهی مرکب، طوطی ماهی، شور و سرخو، انواع میگو و خرچنگ رو می‌تونید اونجا پیدا کنید. اگه مایل باشید فروشنده‌ها خرید شما رو همون‌جا پاک می‌کنن و تحویل می‌دن. در ضمن می‌تونید ماهی‌تون رو به رستوران‌های کنار بازار ببرید تا با ادویه و سبزی‌های معطر مزه‌دار و بعد براتون کباب کنن.

بازار مرکزی آبادان

بازار مرکزی آبادان، از بهترین و مهم‌ترین مراکز خرید آبادانه که در خیابون دبستان و نزدیک بازار ماهی‌فروشان قرار داره. بعد از خرید در این بازار می‌تونید بازار ماهی‌فروشان رو هم ببینید و ماهی کبابی بخورید. این بازار ساختمونی دو طبقه با نمای آجری و طاق‌های جناغی زیبا داره و به نوعی نشون‌دهنده پیوند سنت و مدرنیته‌ست. در بازار مرکزی آبادان که جاذبه گردشگری آبادان به حساب میاد، همه چیز پیدا می‌شه. لوازم خانگی، لباس، کیف و کفش ایرانی و خارجی، صنایع دستی و سوغاتی از چیزهایی هستن که می‌تونید بخرید. اکثر اجناس مغازه‌ها کیفیت خوب و قیمت مناسبی دارن. مطمئن باشید که از این بازار دست خالی بیرون نمیاین.

بازار مرکزی آبادان

سینما نفت

زمانی آبادان به شهر سینماهای ایران معروف بود. یکی از سینماهای معروف آبادان، سینما نفت یا سینما تاجه که با قدمت ۱۰۰ سال، بنای تاریخی و جاذبه گردشگری آبادان به حساب میاد. این سینما، هم‌زمان با پالایشگاه نفت آبادان ساخته و در سال ۱۳۲۳ به اسم سینما تاج افتتاح شده. سینما تاج یا سینما نفت در واقع یکی از امکانات رفاهی کارکنان پالایشگاه نفت بود که در حوالی منطقه سکونت اونها، یعنی بوارده جنوبی، ساخته شد. بنای سینما نفت از آجرهای نسوز قرمز رنگ لندنی ساخته شده. به جز نمایش فیلم، کنسرت و نمایش هم در سالن‌های سینما نفت برگزار می‌شد. در حال حاضر این سینما بازسازی شده و به فعالیتش ادامه می‌ده.

سینما نفت آبادان

سینما شیرین

هم‌زمان با ساخت پالایشگاه نفت آبادان، این شهر به سرعت پیشرفت کرد و به اولین شهر مدرن ایران تبدیل شد. در همون زمان سینماهای زیادی مثل سینما تاج و سینما شیرین ساخته شد. سینما شیرین در سال ۱۳۱۰ شمسی، توسط یک تاجر هندی با ۷۰۰ نفر ظرفیت ساخته شد. این سینما اولین سینمای مجهز آبادان محسوب می‌شد و بعد از جنگ جهانی دوم، دو طبقه به اون اضافه شد. در حال حاضر، سینما شیرین در تملک سازمان میراث فرهنگی و گردشگریه. این سینما که اولین ساختمون سه طبقه خاورمیانه به شمار می‌ره، در زمان جنگ تحمیلی ایران آسیب می‌بینه و بسته می‌شه. سینما شیرین دیگه فعالیتی نداره و فقط یک ساختمون کهنه با صندلی‌هایی قدیمی و خراب از اون باقی مونده. برای دیدن سینما شیرین باید به خیابون منتظری (شاپور سابق) آبادان برید.

سینما شیرین آبادان

موزه آبادان

موزه آبادان یکی از جاذبه‌های گردشگری آبادانه که در سال ۱۳۳۸ توسط علی هانیبال، شرق‌شناس روسی و با هزینه شرکت نفت ایران ساخته شد. این موزه زیربنای ۱۸۰۰ متر مربعی داره و برای ساخت اون از معماری سنتی جنوبی استفاده شده. بنای موزه، گنبدی به ارتفاع ۲۲.۵ متر داره که برای ساخت اون از مقبره دانیال نبی شوش الهام گرفتن. این گنبد در سردر ورودی اصلی موزه آبادان قرار گرفته. موزه آبادان که در بوارده شمالی واقع شده، یک تالار اصلی و دو تالار فرعی داره. در تالار اصلی آثار تاریخی مربوط به دوره‌های ماقبل تاریخ تا دوره قاجار به نمایش گذاشته شده. آثاری که از شوش کشف شدن، اشیا و وسایل مربوط به دوران صفویه و قاجار، آثار مردم‌شناسی و صنایع دستی تمام آثاری هستن که در تالار اصلی نگهداری می‌شن. سالن اجتماعات و کتابخونه در یکی از تالارهای فرعیه؛ تالار دیگه هم محل برگزاری نمایشگاه‌های موقتی از آثار هنرمندان مختلفه.

موزه آبادان

باغ موزه دفاع مقدس آبادان

باغ موزه دفاع مقدس یکی از بزرگترین موزه‌های طبیعی دفاع مقدسه که ۲۷ هکتار وسعت داره. این موزه در منطقه بریم واقع شده و اسم قدیم اون نخلستان بریم بوده. باغ موزه دفاع مقدس در منطقه صفر مرزی قرار گرفته؛ همجوار با اروند و مقابل شهر سیبه عراق. این باغ موزه در واقع یک منطقه جنگ‌زده واقعی و نشونی از مقاومت هشت ساله رزمندگان در مقابل دشمنه. بناهای داخلی مثل سوله‌ها، دست‌نخورده و بدون مرمت هستن که می‌تونید آثار ترکش رو روی اونها ببینید. تجهیزات نظامی، سنگرهایی از جنس بتن، خاکریز، ماشین‌های جنگی و میدون‌های مین، بخش‌های مختلف این موزه هستن. مزار هشت شهید گمنام و سنگ قبرهای خانواده‌های کارمندان انگلیسی پالایشگاه نفت هم در این موزه هستن.

موزه دفاع مقدس آبادان

موزه بنزین خانه آبادان

موزه بنزین خانه آبادان که یکی دیگه از جاذبه‌های گردشگری آبادانه، صنعت نفت شهر و ابزار مورد استفاده در این صنعت رو نمایش می‌ده. این موزه در واقع اولین جایگاه سوخت در شهر بوده و در سال ۱۳۰۶ شمسی افتتاح شده. اوایل، فعالیت این جایگاه مربوط به فروش نفت سفید و حلب‌های پر شده از مواد نفتی بود. با ورود ماشین به زندگی شهری، جایگاه به پمپ بنزین تغییر کاربری داد. این جایگاه بعد از بازسازی، در سال ۱۳۹۵ به موزه تبدیل شد.

در موزه بنزین خانه آبادان ۱۲ دستگاه توزیع بنزین خارجی مربوط به دوره‌های مختلف و یک دستگاه پمپ شیشه‌ای دستی متعلق به سال ۱۹۲۵ میلادی وجود داره. در ساختمون اصلی موزه که ۹۰ سال قدمت داره وسایلی مثل بشکه، انواع کیل، پیمانه نفت و قیف و حلب‌های ۲۰ لیتری رو نگهداری می‌کنن. ساختمون دیگه‌ای هم در محوطه هست که در اون می‌تونید عکس‌های قدیمی مربوط به صنعت نفت رو ببینید. ماکتی از قدیمی‌ترین نوع دستگاه پمپ بنزین، ماکت کارگر پمپ بنزین در حال بنزین زدن و یک ماشین اپل قرمز رنگ در محوطه موزه هستن.

موزه بنزین آبادان

پل کابلی امام رضا

معمولا پل‌ها رو روی رودخونه‌ها می‌سازن تا جابه‌جایی وسایل و رفت‌وآمد آدم‌ها بین دو طرف رودخونه امکان‌پذیر باشه. پل کابلی امام رضا، یکی از شاهکارهای معماری و اولین پل کابلی روی خشکی در جهانه. این پل در یکی از ورودی‌های اصلی شهر، کنار یکی از پل‌های اصلی بهمنشیر قرار گرفته. پل کابلی امام رضا ۲۲۵ متر طول، ۱۷ متر عرض و ۲۶ متر ارتفاع داره. بهتره برای دیدن این پل، بعد از غروب آفتاب به سمت ورودی شهر حرکت کنید تا هوا خنک‌تر باشه.

پل کابلی امام رضا

کلیسای ارامنه (سورت گاراپت)

کلیسای ارامنه که سورت گاراپت و گاراپت مقدس اسامی دیگه اون هستن، تنها کلیسای باقی‌مونده آبادانه. به همین دلیل و به دلیل همسایگی اون با مسجد امام موسی بن جعفر از اهمیت زیادی برخورداره. همسایگی عبادتگاه‌های دو دین مختلف رو نمادی از گفت‌وگوی بین ادیان، صلح و دوستی بین پیروانشون می‌دونن. کلیسای ارامنه در دوره پهلوی و در سال ۱۳۳۶ شمسی در خیابون زند ساخته شد. دیوارهای کلیسا کاملا سفید هستن و حس رهایی و پاکی به بیننده می‌دن. ورودی بنا چهار در دو لنگه‌ای چوبی داره که روی اونها صلیب‌های زیبای طلایی نقش بسته. دو گنبد مخروطی با اندازه‌های متفاوت که با آلومینیوم پوشیده شدند از ویژگی‌های دیگه کلیسا هستن. در زمان جنگ بین ایران و عراق، کلیسای ارامنه یکی از پایگاه‌ها و پناه‌گاه‌های مردم بود. برای همین مورد حمله قرار گرفت و تا ۴۰ درصد تخریب شد. مرمت و بازسازی بنا بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۸ شمسی انجام گرفت.

کلیسای آبادان

مسجد رنگونی‌ها

هم‌زمان با شروع کار پالایشگاه نفت در آبادان، انگلیسی‌ها و تبعه هندی و پاکستانی در آبادان ساکن شدن. مسجد رنگونی‌ها در سال ۱۳۰۰ شمسی، به همت کارگران پاکستانی شرکت نفت و به دست معماران هندی و پاکستانی ساخته شد. این مسجد به یکی از مکان‌های تجمع مسلمانان کشورهایی مثل ایران، هند، پاکستان، افغانستان و بنگلادش تبدیل شده بود. برای همین به عنوان نمادی از پیوند مسلمانان جهان شناخته می‌شد.

در معماری مسجد رنگونی‌ها که یکی از متفاوت‌ترین مسجدهای ایرانه، از معماری هندی الهام گرفته شده. آجر، ملات آهک و گل، مصالحی هستن که با اونها مسجد رو ساختن که بعضی از این مصالح رو از هند وارد ایران کردن. برای ساخت محراب رنگارنگ مسجد از بناها و معابد هندی الهام گرفتن. رنگ‌ها و نقش‌های به کار رفته برای تزیین این مسجد با بقیه مسجدها خیلی متفاوته. از سال ۱۳۸۸ قسمتی از مسجد به موزه اسناد تاریخی تبدیل شد. در این موزه مکاتبات مالی بین انگلیسی‌ها و هندی‌ها نگهداری می‌شه.

مسجد رنگونی‌ها

آرامگاه سید عباس

سید عباس یکی از خیرین سادات و با کرامت آبادان بود. او متولد ۱۲۳۰ شمسی بود و در سال ۱۲۹۸ از دنیا رفت. آرامگاه سید عباس که نسلش به امام موسی کاظم می‌رسه، هر روزه پذیرای زائران زیادیه. مردم از گوشه و کنار شهر و استان برای زیارت، ادای نذر، طلب حاجت، شرکت در عیدها، سوگواری‌ها و مناسبت‌های خاص به آرامگاه سید عباس سر می‌زنن. این آرامگاه که در بین مردم آبادان از اهمیت زیادی برخورداره در خیابون هفت تیر و در محله مروارید واقع شده.

آرامگاه سید عباس آبادان

جاذبه‌های گردشگری اطراف آبادان

  • جزیره مینو
  • روستای شلحه امام حسن عسکری
  • قدمگاه امام رضا
  • مقام خضر نبی
  • موزه تنوع زیستی

سوغات آبادان

یکی از جاذبه‌های هر شهر، به جا آوردن رسم خرید سوغاتیه. اگه به آبادان سفر کردید و دوست داشتید سوغاتی بخرید، این بخش از مطلب امروز به دردتون می‌خوره. انواع خرما، انواع ماهی، انواع ادویه‌های مخصوص جنوبی مثل ادویه ماهی، کاری و ادویه‌ای معروف به «پادشاه آشپزخونه» خوراکی‌هایی هستن که به عنوان سوغات آبادان می‌تونید بخرید. اگه به هنر و صنایع دستی علاقه دارید، گلیم‌بافی، کپوبافی و حصیربافی‌های زیبای آبادان رو هم از دست ندید.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا