رفتن به محتوای اصلی

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری آستانه اشرفیه

برای ما ایرانی‌ها سفر به شهرهای شمالی کشور، همیشه جذاب و از گزینه‌های راحت سفر به حساب میاد. آستانه اشرفیه شهر زیبا و خوش آب‌ و هوایی توی استان گیلانه که شاید اسمش رو کمتر شنیده باشید؛ اما قطعا سفر به این شهر سیاحتی و زیارتی می‌تونه براتون جالب باشه و اوقات خوشی رو براتون رقم بزنه. شهری با مردم خون‌گرم و مهمون‌نواز که عطر و طعم برنجش شهرت جهانی داره‌‌ و در قلب شهر، حرم مطهر امام‌زاده آقا سید جلال‌الدین اشرف جا گرفته. آستانه اشرفیه در فاصله ۳۵ کیلومتری مرکز استان گیلان، یعنی رشت و در نزدیکی شهرهای زیبای دیگه‌ای مثل لاهیجان و لنگرود قرار گرفته. پس اگه مسافر هر کدوم از این شهرها بودید، حتما وقتی در نظر بگیرید و سری به جاذبه‌های گردشگری آستانه اشرفیه هم بزنید.

جاذبه‌های گردشگری آستانه اشرفیه

جاذبه گردشگری در آستانه اشرفیه، با توجه به این‌که شهر کوچکی به حساب میاد، زیاد نیست. با این حال تصمیم گرفتیم که در مورد شهرهای کوچک، مثل آستانه اشرفیه هم بنویسیم تا آدم‌های بیشتری اونها رو بشناسن.

حرم امام‌زاده آقا سید جلال‌الدین اشرف

احتمالا شاخص‌ترین و معروف‌ترین جاذبه گردشگری آستانه اشرفیه، به خصوص برای علاقه‌مندان به اماکن مذهبی، همین حرم آقا سید جلال‌الدین اشرف باشه. این امامزاده بر اساس روایات موجود برادر امام رضا (ع) و از فرزندان امام موسی کاظم (ع) محسوب می‌شه. اشرف سال‌ها پیش برای تبلیغ دین اسلام به ایران سفر می‌کنه و در حین جنگ‌ها و درگیری‌هایی که در اون زمان وجود داشته، به شهادت می‌رسه. بقعه متبرکه سید جلال‌الدین اشرف بین مردم این شهر خیلی مقدسه و حتی اسم این شهر که در گذشته «کوچان» بود، بعد از تدفینش به آستانه اشرفیه تغییر پیدا کرد. برای دیدن این بنای تاریخی باید به نزدیکی میدان آقا سید جلال‌الدین اشرف برسید. امامزاده همون بغله.

آستان سید جلال‌الدین اشرف

پارک جنگلی کیاشهر

پارک جنگلی کیاشهر، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آستانه اشرفیه محسوب می‌شه. این پارک جنگلی در زمینی به وسعت ۱۸ هکتار و در فاصله ۱۷ کیلومتری آستانه اشرفیه واقع شده. بخش اصلی پوشش گیاهی این پارک جنگلی، درخت توسکای ساحلیه که یک منطقه سرسبز و خوش آب و هوا رو به وجود آورده. پارک جنگلی کیاشهر در حاشیه سپیدرود (سفیدرود) و نزدیکی دریا قرار داره؛ انواع امکانات تفریحی مثل شهربازی، پارک کودکان، محل مناسب برای چادر زدن و کمپ کردن، رستوران و فروشگاه‌های خوراکی اونجا هست. ضمن اینکه به خاطر وجود اسکله ماهیگیری کیاشهر، خیلی از مردم برای ماهیگیری به این پارک سر می‌زنن.

این جاذبه گردشگری آستانه اشرفیه از شمال به سایت گردشگری ساحل کیاشهر، از جنوب به بافت شهری، از غرب به نهالستان کیاشهر و از سمت شرق به دهکده ساحلی کیاشهر محدود شده. پیشنهاد می‌کنیم در سفری که به آستانه اشرفیه دارید، حتما سری به این پارک جنگلی بزنید تا برای مدتی تفریح و استراحت کنید.

رودخانه سفیدرود

سفیدرود که در اثر تغییر و تحولات طبیعی جلگه گیلان به وجود اومده، دومین رودخانه بزرگ و طولانی کشوره. این رود با طول ۷۶۵ کیلومتر یک از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری آستانه اشرفیه به حساب میاد. جالبه بدونید سرچشمه اصلی سفیدرود، کوه چهل چشمه کردستانه. با سوار شدن قایق و گشت و گذار در آب این رودخانه می‌تونید جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری مختلفی از شهر رو از روی آب ببینید و لذت ببرید. علاوه بر این، اگر به ماهیگیری علاقه‌مند باشید، این رودخانه هم، مثل پارک جنگلی کیاشهر، مکان مناسبی برای شماست. خوشبختانه به دلیل وجود این رودخانه زیبا در شمال غرب شهرستان آستانه اشرفیه، شاهد باغ‌ها و مزارع کشاورزی زیادی در این منطقه هستیم که از این آب تغذیه می‌کنن.

سفید رود

آرامگاه استاد معین

استاد دکتر محمد معین، یکی از سرشناس‌ترین چهره‌ها در فرهنگ و ادبیات ایران به حساب میاد. استاد معین اولین کسی بود که موفق به اخذ درجه دکترا در زمینه فرهنگ و ادب فارسی شد. دکتر محمد معین، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و نویسنده کتاب ارزشمند فرهنگ معین و مولف و مصحح کتاب‌هایی مثل چهارمقاله نظامی، عروضی سمرقندی و مزدیسنا در ادب فارسی بودن. دکتر معین ضمن کسب مهارت و تجربه از علی اکبر دهخدا، در چاپ و نشر لغتنامه دهخدا با او همکاری کرد. در ادامه طبق وصیت‌نامه‌ای که از علی اکبر دهخدا به جا موند، استاد معین به ریاست امور علمی سازمان لغتنامه دهخدا منصوب شد و ریاست این سازمان در آخرین روز عمرش به او محول شد.

استاد معین در سال ۱۳۵۰ بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت. آرامگاه این چهره تاثیرگذار در فرهنگ و ادب فارسی در میدان استاد معین شهرستان آستانه اشرفیه واقع شده و برای علاقه‌مندان به ادبیات فارسی و چهره‌های ملی می‌تونه یک جاذبه گردشگری مهم باشه. بازدید از آرامگاه دکتر معین برای عموم رایگانه؛ فضای زیبا و پر درختی داره و می‌تونید مدتی رو روی صندلی‌های این محیط سرسبز سپری کنید.

آرامگاه استاد معین واقع در آستان اشرفیه

تالاب و پل چوبی کیاشهر

در شمال بندر کیاشهر که در فاصله ۱۷ کیلومتری آستانه اشرفیه واقع شده، تالاب و پل چوبی کیاشهر قرار داره. این پل چوبی از وسط تالاب بین‌المللی بوجاق عبور کرده تا به ساحل دریا برسه. قایق‌سواری و عبور از بین نیزارهای این تالاب یکی از سرگرمی‌ها و تفریحات جذاب این منطقه به شمار میاد. قرار گرفتن تالاب، دریا، جنگل و منطقه حفاظت شده بوجاق در کنار هم، فضایی منحصر‌به فرد رو در این منطقه به وجود آورده.

پل چوبی کیاشهر

پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق با ۳۲۶۰ هکتار وسعت، در محدوده بندر کیاشهر تا زیباکنار قرار داره و بخشی از نوار ساحلی دریای خزر رو شامل می‌شه. این پارک اولین پارک خشکی-دریایی ایرانه که بیش از ۵۰ گونه مختلف گیاهی و جانوری رو در خودش جا داده. این پارک از محوطه دریایی، تالاب و منطقه خشکی تشکیل شده و به همین دلیل اسم پارک خشکی-دریایی رو برای اون انتخاب کردن. کل محدوده پارک بین‌المللی بوجاق با عنوان تالاب کیاشهر در لیست تالاب‌های بین‌المللی کنواسیون رامسر به ثبت رسیده. این منطقه زیستگاهی بکر و امن برای دوزیستان، پرندگان، ماهی‌ها و پستانداران به حساب میاد. پارک ملی بوجاق، جزو مناطق حفاظت شده و شکار ممنوعه. این منطقه زیبا با ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعی، یکی از مقصدهای مهم گردشگران و مسافران ایرانی و خارجیه.

پارک ملی بوجاق واقع در آستان اشرفیه

بازار جلالیه آستان اشرفیه

بازارهای محلی در همه شهرها به خصوص در شهرهای شمالی، برای گردشگران جذاب هستن. بازارهایی که با قدم زدن و نفس کشیدن در اونها حس طراوت و تازگی رو تجربه می‌کنید. بازار جلالیه، در قلب آستانه اشرفیه هم یکی از همون بازارهای جذابه که می‌تونید انواع محصولات خوراکی، مثل میوه و سبزیجات تازه و محلی، مرغ و ماهی رو از اونجا تهیه کنید. علاوه بر این محصولات محلی و سوغاتی مثل عسل، چای، برنج و بادام زمینی و همچنین محصولات صنایع دستی مثل ظروف سفالی، کنف، ابریشم و صنایع حصیری هم اونجا پیدا می‌شه. این بازار در مرکز شهر و در نزدیکی مکان‌های مهمی مثل حرم آقا سید جلال‌الدین اشرف، آرامگاه معین، کتابخانه عمومی و هتل رستوران همت قرار داره.

علاوه بر این بازار، بازارهای هفتگی که در روزهای دوشنبه و پنجشنبه برپا میشه از جاذبه گردشگری آستانه اشرفیه به شمار میاد. بیشتر روستاییان، محصولات محلی که خودشون تهیه می‌کنن رو برای فروش به این بازارها میارن. صیفی‌جات و سبزیجات محلی، مرغ وتخم مرغ محلی، نان محلی، چای، ماهی، زیتون، کدو حلوایی، ترشی، مربا و محصولاتی که قبلا در مورد اونها صحبت کردیم نمونه‌های این محصولات هستن. بازار ماهی‌فروشان و چهارشنبه بازار کیاشهر هم دو نمونه دیگه از بازارهای مهم این منطقه به حساب میان.

پارک جنگلی صفرابسته

پارک جنگلی صفرابسته در روستایی به همین اسم بین آستانه اشرفیه و کیاشهر قرار داره. این پارک جنگلی با وجود وسعت کم، گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف و متنوعی داره؛ طبیعت بکری داره و به همین دلایل یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آستانه اشرفیه به حساب میاد. چیزی که این پارک جنگلی رو از بقیه متمایز میکنه، نحوه قرارگیری درخت‌های دو طرف جاده‌ست؛ قسمت بالایی درخت‌های دو طرف جاده به هم میرسه. همچین روستای صفرابسته با جمعیت حدود ۱۳۰۰ نفر، دارای قدمت تاریخی ۱۵۰۰ ساله است.

پارک جنگلی صفرابسته آستانه اشرفیه

پل خشتی نیاکو

پل خشتی نیاکو در روستای نیاکو، یکی از روستاهای شهرستان آستانه اشرفیه قرار داره که در اصطلاح محلی به «خشت پل» شناخته می‌شه. این پل در مسیر حرکت به سمت شهر لاهیجان قرار گرفته و از آثار تاریخی زیبای به جامونده از دوران صفویه محسوب می‌شه که در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده. سطح معبر پل از سنگ فرش و بدنه اون از خشت ساخته شده. بازدید از این پل تاریخی و زیبا در سفر به شهرستان آستانه اشرفیه رو از دست ندید.

رودخانه حشمت‌رود آستان اشرفیه

تماشای رودی که در حال پیوستن به دریاست، می‌تونه تجربه زیبایی برای هر کسی باشه. رودی که مسیری طولانی رو از رشته کوه‌های البرز غربی در شهرستان دیلمان طی کرده و بعد از گذشتن از شهرهای زیبایی مثل لاهیجان و سیاهکل، از رودبنه گذر می‌کنه. رودبنه شهری در ۶ کیلومتری آستانه اشرفیه‌ست که طبیعت چشم نواز اون می‌تونه محل مناسبی برای کمپ کردن، استراحت و تفریح باشه. حشمت رود در واقع یک کانال انتقال آبه که قدمت تاریخی داره. این کانال به همت ابراهیم حشمت، در اواخر دوره قاجار ساخته شد.

روستاهای آستانه اشرفیه

از بهترین جاذبه‌های گردشگری آستانه اشرفیه، روستاهای سرسبز با آب و هوای مطبوع اطرافش به حساب میاد. شغل اغلب مردم در این روستاها کشاورزی، شالی کاری، دامداری، ماهیگیری، پرورش کرم ابریشم، حصیربافی و گلیم بافیه. یکی از این روستاهای زیبا، روستاییه به اسم تجن گوکه که در ۵ کیلومتری غرب آستانه اشرفیه وجنوب شرقی دهستان کیسم واقع شده. گل‌های بنفشه، باغ‌های توت، زمین‌های سبزی، مزارع چای و پل تاریخی تجن گوکه از مناظر و جاذبه‌های زیبای این روستاست. از دیگر روستاهای مهم و زیبای اطراف آستانه اشرفیه، روستای دهنه سر رو میشه اشاره کرد که در نزدیکی دریای خزر واقع شده و به داشتن آلاچیق‌های درختی زیبا معروفه. در این منطقه صید ماهی سفید و ازون برون رواج زیادی داره و مرغوب‌ترین انواع برنج آستانه اشرفیه، از جمله هاشمی و صدری حسن سرایی در همین ناحیه کشت میشه.

روستاهای صفرا بسته لسکوکلایه، دستک، کماچال، فوشازاده، عسکرآباد دهکا، محسن آباد، امشل و درگاه از دیگر روستاهای زیبای اطراف آستانه اشرفیه هستن که هر کدوم می‌تونه جذابیت های خاص خود رو داشته باشه.

سوغات آستانه اشرفیه

بدون شک برای ما ایرانی‌ها، برنج خوش عطر و طعم نقش اصلی رو در سفره غذا ایفا میکنه. پس اگه به دنبال همچین برنجی هستید، بدون شک برنج آستانه اشرفیه به بهترین شکل انتظارتون رو برآورده می‌کنه. در مسیر حرکت به به این شهر زیبا با شالیزارهای زیبای برنج مواجه می‌شید و با ورود به محدوده اصلی شهر، انبوه مغازه‌های برنج فروشی توجه شما رو جلب می‌کنه.

بعد از برنج، بادام زمینی مهمترین محصول کشاورزی آستانه اشرفیه است. مغازه‌های بادام فروشی و بادام پزی به طور معمول در محدوده پشت حرم آقا سید جلال‌الدین اشرف قرار دارن. این مغازه‌ها انواع محصولات مرتبط با بادام زمینی، مثل بادام زمینی خام، پخته، بادام سوخته، نمکی، با پوست یا پوست کنده و کره بادام زمینی رو برای فروش به مردم ارایه میدن.

صنایع دستی زیبا و پر زحمت از دیگر محصولات جالب توجه آستانه اشرفیه به حساب میاد که می‌تونه به عنوان یک سوغاتی خوب و یادگاری ازش یاد کرد. عموم این محصولات شامل ظروف سفالی، کنف و ساخته‌های حصیری هستن. از دیگر سوغاتی‌های این شهر می‌تونیم به قالی، گلیم، کدو حلوایی، ابریشم، ماهی شور و ماهی دودی اشاره کنیم.

سوغات آستانه اشرفیه

غذاهای محلی آستانه اشرفیه

می‌رسیم به یکی از بهترین و جذاب‌ترین بخش‌های سفر به شهرهای شمالی؛ غذاهای محلی. غذاهایی که با تازه‌ترین مواد اولیه و ارگانیک محلی تهیه میشن و عطر و طعم اونها تا مدت‌ها زیر زبون و در خاطر هر کسی باقی می‌مونه.

یکی از غذاهای محلی رایج در آستانه اشرفیه، ماهی مالاتا یا ماهی فیویچه که درواقع ماهی شکم پره. داخل شکم ماهی خالی و با موادی مثل گردوی آسیاب شده، سبزیجات تازه محلی، رب انار، آب انار و اشپل ماهی پر میشه و به صورت کبابی یا بخارپز آماده می‌شه. پس اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، از این غذا غافل نشید.

علاوه بر این، باقالی قاتوق، میرزاقاسمی، مرغ ترش، قوراویج، فسنجون محلی، گمج کباب، کال کباب، کباب ترش، شیرین قاتوق، کولی هم از جمله غذاهای محلی هستن که در رستوران‌های آستانه اشرفیه به راحتی پیدا میشن. شیرینی کاکا و رشته خشکار دو مدل از شیرینی‌های معروف و پرطرفدار آستانه محسوب می‌شن.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا