رفتن به محتوای اصلی
خونه تاریخی داروغه کجاست؟
خونه تاریخی داروغه کجاست؟
خانه داروغه
خانه تاریخی داروغه کجاست
خانه داروغه
خونه تاریخی داروغه
خونه داروغه

خانه تاریخی داروغه کجاست؟ خونه‌گردی (قسمت اول)

نظر من رو بخواین یکی از جاذبه‌های پسوکی توی هر شهری خونه‌های تاریخی اون شهره. خونه‌هایی که در روزهای دور، صاحبان خوش‌ذوق و البته پولداری داشتن که هر کدوم به نوعی به هنر و معماری علاقه‌مند بودن. این خونه‌ها به نظر من انرژی تمام ساکنان خودشون رو طی سال‌های طولانی در آجر به آجرشون حل و ته‌نشین کردن و آبستن اتفاقات زیادین. چه اشک‌ها و لبخندها‌، چه تولدها و مرگ‌ها و چه روزها و شب‌هایی که به خودشون ندیدن.

با این مقدمه می‌خوام برای پسوکی توی یکی از زیباترین خونه‌های تاریخی مشهد آماده‌تون کنم. برای این پسوکی خوبه که نصف روز وقت بذارین. (کلا چهار تا خونه تاریخی هست که به هم نزدیکن و اگه حوصله گشتن همه‌شو دارید یک روز کامل زمان نیازه.)

خانه تاریخی داروغه

نظر من رو بخواین خونه‌گردی از اون بخش‌هاست که باید با آرامش تمام انجام بشه. این یک گردش شهریه پس هیچ تجهیزات خاصی نیاز نداره. فقط لباس‌های خوش‌رنگ بپوشین تا عکس‌های قشنگی بگیریم. (البته در نظر داشته باشید که استفاده از دوربین عکاسی توی خونه‌های تاریخی به دلیل آسیب رسیدن به بافت تاریخی خونه، ممنوعه!)

در ستایش جزئیات خانه تاریخی داروغه

خانه داروغه یکی از چهار خونه‌ تاریخی مشهده. غیر از این، خانه تاریخی توکلی، خانه تاریخی امیری و خانه ملک هم هستن که امکان بازدید دارن. این خونه یادگاری از دوران قاجاره و معماری بی‌نظیری با رگه‌های روسی داره که مهرماه سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

در همون لحظه ورود به خونه با یک فروشگاه صنایع دستی مواجه می‌شین که مکان خوبی برای گشتن و البته خرید کردنه. بعد از گذشتن از دالون، به حیاط خونه می‌رسین، این حیاط که وسطش یک حوض بزرگ آبی فیروزه‌ای خودنمایی می‌کنه و دو طرف حوض دو باغچه سرسبز و زیباست، آدم رو یاد خونه‌های قدیمی توی فیلم‌های فارسی می‌ندازه. حالا روبه‌روی شما ساختمون باشکوهیه که با دو ردیف پله در چپ و راست میشه به طبقه بالای اون رسید. معماری خانه داروغه با هوشمندی تمام دارای دو بخش زمستون‌نشین و تابستون‌نشینه. دورتادور حیاط هم پر از اتاقاییه که قبلا نقش مطبخ، اندرونی، نونوایی، سرداب و… رو داشتن. ‌ چندتا تخت هم دورتادور حیاط هست که با فرش‌های لاکی قدیمی و پشتی‌های گرد، وسوسه‌مون می‌کنن تا یکم لم بدیم، آفتاب بگیریم و چای بخوریم. از نکته‌های جالب این خونه هم اینو بهتون بگم که اینجا اولین جایی بود که تو شهر مشهد صاحب حموم خصوصی شد.

خانه تاریخی داروغه

کی بریم بهتره؟

خانه تاریخی داروغه هر روز هفته از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر امکان بازدید داره و معمولا عصرها شلوغ‌تره. اگه عید نوروز رو مشهد موندین بهتون توصیه می‌کنم دیدن این خونه رو هیچ‌جوره از دست ندین چون کلی برنامه سنتی ایرانی هم توی این خونه اجرا می‌شه.

چجوری بریم بهتره؟

خانه تاریخی داروغه به حرم رضوی خیلی نزدیکه. بنابراین اگه اهل زیارتین و سفر زیارتی-سیاحتیه، می‌تونین یک روز صبح زود بعد از زیارت برید به سمت خونه. در غیر این صورت هم نگرانش نباشین. خونه مرکز شهره و کلی وسیله نقلیه عمومی برای دسترسی به این قسمت از شهر وجود داره. خونه تاریخی داروغه توی خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه قرار داره.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا