رفتن به محتوای اصلی
سسندج، کردستان

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری سنندج

سنندج یکی از شهرهای غربی ایران با جاذبه‌های گردشگری زیاده. این شهر، به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوه‌پایه‌ای بودن، آب‌وهوای خوب و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی داره. از طرفی، قدمت زیاد سنندج اون رو به یک شهر تاریخی هم تبدیل کرده. اگه قصد سفر به این شهر بی‌نظیر رو دارید، پیشنهاد می‌کنیم با ما در پسوک همراه باشید تا با جاذبه‌های گردشگری سنندج آشنا بشید.

آشنایی با سنندج

سنندج مرکز استان کردستان، در بخش غربی ایران قرار گرفته. این شهر دومین شهر بزرگ کردنشین بعد از کرمانشاه و سومین شهر بزرگ ایرانه. اسم قدیم اون «سنه دژ» به معنی قلعه‌ای در پای کوه بوده که به مرور به سنندج تغییر کرده. سنندج رو سلیمان خان اردلان در دوره صفویه و در سال ۱۰۴۶ هجری قمری، پایه‌گذاری کرد.

در فصل بهار و تابستون، سنندج آب‌وهوای معتدل و خوبی داره. طبیعت چشم‌نواز و آب‌وهوای معتدل، جاذبه گردشگری سنندجه که هر سال تعداد زیادی مسافر رو راهی این شهر می‌کنه؛ البته از جاذبه‌های تاریخی سنندج هم نباید غافل شد. مردم سنندج به زبون کردی سورانی اردلانی حرف می‌زنن و از طایفه‌هایی مثل صادق وزیری، کلماسی، اردلان، کامکار، مردوخی و شیخ‌الاسلامی هستن.

در سال ۱۳۹۸، سازمان جهانی یونسکو، سنندج رو به عنوان «شهر خلاق موسیقی» ثبت کرد. سنندج پایتخت دف‌نوازانه و موسیقی جز جدانشدنی فرهنگ مردم این شهره؛ به طوری که در تمام مراسم‌هاشون از موسیقی غافل نمی‌شن.

آبیدر کردستان

جاذبه‌های گردشگری سنندج

عمارت خسرو آباد

عمارت خسرو آباد یکی از جاذبه‌های گردشگری سنندجه که در سال ۱۲۲۳ هجری قمری و در زمان قاجار، به دستور امان‌الله خان اردلان، حاکم وقت سنندج، ساخته شد. از این عمارت برای مراسم‌های خاص و تشریفاتی استفاده می‌کردن. عروسی دختر فتحعلی شاه و پسر امان‌الله خان در این عمارت برگزار شد؛ به همین دلیل هم اسم فتحعلی شاه و امان‌الله خان روی کتیبه‌ای در باغ عمارت نوشته شده که می‌تونید اون رو ببینید. بعضی از بخش‌های عمارت بعد از فوت امان‌الله خان و در دوره پهلوی ساخته شده و سبک‌های متفاوت معماری در عمارت نشونه‌ای از همین موضوعه. عمارت خسرو آباد که در بلوار خسرو آباد قرار داره، در زمینی به مساحت ۶هزار متر مربع با آجرکاری، گچ‌بری‌ و پنجره‌های ارسی ساخته شد. باغی که عمارت در وسط اون قرار گرفته بخش‌های مختلفی مثل یک حوض، تعداد زیادی درخت، حموم و اتاق دربون‌ها و غلام‌ها داره. ساختمون اصلی، یک ساختمون سه طبقه با پله‌های سنگیه و هر طبقه از اون معماری جذابی داره.

عمارت خسروآباد سنندج

عمارت سالار سعید (موزه سنندج)

این عمارت که جاذبه گردشگری سنندج به حساب میاد، در دوره قاجار ساخته شده و متعلق به عبدالحمیدخان سنندجی، ملقب به سالار سعید بوده. داخل این عمارت، شاه‌نشین و پنجره‌های ارسی بزرگ و چشم‌گیر و در زیرزمین اون حوضی زیبا وجود داره. در سال ۱۱۳۶، سالار سعید عمارت رو در اختیار اداره فرهنگ قرار داد و تا سال ۱۳۵۱ از اون به عنوان کتابخونه، دانش‌سرا و خونه پیش‌آهنگان استفاده می‌شد. در حال حاضر این عمارت که در خیابون امام خمینی، کوچه حبیبی قرار گرفته، به موزه سنندج تبدیل شده. اشیا جالب و دیدنی دوره‌های مختلف، قبل از تاریخ تا دوره قاجار، مثل خمره‌های سفالی، انواع کاسه و تنگ و اشیایی که از حفاری غار کرفتو کردستان به دست اومده در این موزه هستن که با دیدن اون‌ها می‌تونید در زمان سفر کنید.

عمارت سالار سعید یا موزه سسندج

عمارت حبیبی

در زمان ناصرالدین شاه قاجار، شخصی به نام ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام عمارتی ساخت. بعد از فوتش، این عمارت به دو بخش تقسیم شد و هر بخش رو یک خانواده خرید. عمارت سالار سعید و عمارت حبیبی بخش‌های داخلی و خارجی همون عمارت هستن. عمارت حبیبی هم مثل عمارت سالار سعید، معماری زیبایی داره. آیینه‌کاری‌های زیبا و گچ‌بری‌های رنگی منحصر به‌فرد رو می‌تونید در این عمارت ببینید. آبی، زرد، قرمز، سفید و سبز رنگ‌هایی هستن که به این عمارت زیبایی بیشتری بخشیدن. عمارت حبیبی بزرگترین پنجره‌های ارسی کشور رو داره که در روز و با تابش خورشید جذاب‌تر می‌شه. این عمارت هم در حال حاضر در اختیار بخش اداری موزه سنندجه.

عمارت حبیبی

عمارت آصف وزیری

ویژگی اصلی عمارت آصف وزیری که به «خانه کرد» شهرت داره، اینه که می‌تونید رد پایی از سه دوره تاریخی صفویه، قاجار و پهلوی رو اونجا ببینید. عمارت آصف وزیری که یکی دیگه از جاذبه‌های گردشگری سنندجه، ۴هزار متر مربع وسعت داره و یک خونه اعیونی به حساب میاد. در دوره صفویه بخش‌های اولیه مثل تالار تشریفات و شاه‌نشین ساخته شد. در دوره قاجار، این عمارت به دست میرزا علی نقی کردستان، مشهور به آصف وزیری، رسید. آصف وزیری عمارت رو گسترش داد؛ در دوره پهلوی هم بخش‌هایی مثل حیاط اندرونی به عمارت اضافه شد.

دالون، چهار بخش حیاط، سردر نیم‌هشتی و حموم بخش‌هایی از این عمارت هستن. حموم این عمارت یکی از زیباترین حموم‌های شخصی دوره قاجاره. در شاه‌نشین ساختمون هم می‌تونید پنجره‌های ارسی، مقرنس کاری و گچ‌بری‌هایی با طرح اسلیمی ببینید. عمارت آصف وزیری که در محله «سر‌تپوله» قرار داره، از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ مرمت شد و در نهایت به عنوان موزه مردم‌شناسی سنندج شروع به کار کرد.

عمارت آصف وزیری

خانه معمار‌باشی

خانه معمار‌باشی در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شد. این خانه متعلق به الله‌مراد اقلیدس، استاد معماری بود که در دوره پهلوی ملقب به «معمار‌باشی» شد. خانه معمارباشی که در خیابان شهداست، جز اولین ساختمون‌های سنندجه که در اون تزیینات آجرتراشی و الماس‌بر استفاده شده. حیاط، ایوون، اندرونی، بیرونی، مطبخ، شاه‌نشین، حوض و آب‌نما بخش‌های مختلف این جاذبه گردشگری هستن. فضای داخلی ساختمون با طرح‌ها و طلاکاری مخصوص دوره پهلوی تزیین شده. کاشی‌کاری، آثار مینیاتوری و مقرنس‌کاری از تزیینات دیگه بخش‌های مختلف خانه معمارباشی محسوب می‌شن.

عمارت مشیر دیوان

این بنا هم یکی دیگه از شاهکارهای معماران ایرانی در دوره قاجاره که در حال حاضر در محله سرتپوله قرار داره. میرزا یوسف مشیر دیوان، جانشین حاکم وقت، عمارت مشیر دیوان رو از بهترین مصالح ساختمونی ساخت. جلسات مهم حکومتی در این عمارت برگزار می‌شد. برای امنیت بیشتر این جلسات، روی سردرها قسمتی به نام سرپناه برای نگهبانی عمارت ساختن.

هفت حیاط که هر کدوم آبنمای زیبایی دارن، عمارت رو به جای صمیمی تبدیل کردن. اتاق‌ها، حموم، سرویس‌های بهداشتی، پنجره‌های رنگی و شیروانی به شکل کلاه‌فرنگی بخش‌هایی از عمارتند که باید ببینید. ستون‌های تزیین‌شده، گچ‌بری‌های جذاب و تزیینات آجری در همه جای عمارت مشیر دیوان به چشم می‌خوره. روی دیوار ایوون هم طرح‌های زیبایی از طبیعت کشیده شده.

عمارت مشیر دیوان

عمارت وکیل‌الملک

در دوره زندیه حاج محمد رشید بیگ وکیل، امیر وقت، عمارتی به اسم عمارت وکیل‌الملک ساخت. این عمارت به ملک موروثی خاندان وکیل تبدیل و به مرور قسمت‌هایی به اون اضافه شد. مجموعه سه عمارت وکیل‌الملک، وکیل‌السلطان و وکیل‌الممالک در خیابون کشاورز هستن. در اصلی و ورودی یک در چوبی زیباست که در بخش شمالی قرار گرفته. ایوان بلند، شیروونی طرح کلاه‌فرنگی، حوض سنگی، ستون‌های سنگی با تزیین طنابی، کاشی‌کاری اصیل ایرانی، گچ‌بری‌های زیبا، ارسی و آجرکاری از ویژگی‌های عمارت وکیل‌الملکه. سه حیاط در محوطه عمارت هست که ایوان حیاط شاه‌نشین به پارکی به اسم پارک وکیل راه داره.

متاسفانه بنای قدیمی عمارت با گذر زمان آسیب دید و از بین رفت؛ اما بنایی شبیه به اون ساخته شد. در حال حاضر عمارت بنای مسکونی و تجاریه و بازارچه هم به اون اضافه شده. حموم این عمارت به اسم حمام وکیل‌الملک، یکی از بخش‌های جذاب عمارته که با طرح‌هایی از حیوانات و گیاهان به زیبایی تزیین شده.

عمارت وکیل الملک سنندج

خانه احمدزاده

خانه احمدزاده یکی دیگه از جاذبه‌های گردشگری سنندجه که در دوره پهلوی اول ساخته شده و برای دیدن اون باید به خیابون نمکی، محله آغا بروید. بعد از ورود به خونه به یک حیاط چهار گوش می‌رسید. ساختمون چهار طبقه‌ای می‌بینید که همون ساختمون اصلیه. نمای اصلی خونه با تزیینات زیبای آجرتراشی تزیین شده. آجرکاری، ایوون‌های ستون‌دار و سبک معماری کردی در همه قسمت‌های این خونه قابل مشاهدست.

خانه احمدزاده

عمارت امجد‌الاشراف

در زمان قاجار و در سال ۱۲۱۷ هجری قمری، تاجر اصفهانی به نام میر ابوطالب به کمک معماران برجسته اصفهانی، عمارت امجدالاشراف را در سنندج ساخت. این عمارت که در خیابون صلاح‌الدین ایوبی قرار گرفته، خونه‌ اعیونی محسوب می‌شه. به جز بخش مسکونی، تالار تشریفاتی داره که عزاداری‌های محرم اونجا برگزار می‌شد. گچ‌بری‌های زیبا با نقش‌های اسلیمی، نقاشی‌هایی به سبک غربی، پنجره‌های رنگی، اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری و حیاط سنگ‌فرش شده از ویژگی‌های عمارت امجدالاشراف هستن.

عمارت شیخ محمدباقر غیاثی

عمارت شیخ محمدباقر غیاثی متعلق به یکی از عارفان برجسته سنندجی به همین اسم بود. این عمارت در خیابون کشاورز و در نزدیکی عمارت وکیل‌الملکه و الان نوادگان شیخ غیاثی اونجا زندگی می‌کنن. سردر عمارت ویژگی‌های خاص معماری داره که اون رو جذاب کرده. هشتی، مطبخ، ایوون، اتاق‌های سه دری و پنج دری و زیرزمین، بخش‌های مختلف این عمارت هستن. گچ‌بری، حجاری، منبت‌کاری و آثار مینیاتوری باعث شده این بنای تاریخی زیباتر به نظر برسه.

عمارت سرهنگ آزموده اردلان

این عمارت که در خیابون کشاورز واقع شده، ملک شخصی سرهنگ آزموده اردلان، شخصی از خاندان اردلان بود. در حال حاضر این ملک در تملک سازمان میراث فرهنگی کردستانه. سردر ورودی اون به شکل نیم‌هشتیه و اونجا می‌تونید سکوهای سنگی رو ببینید که قرینه هم ساخته شدن. حیاط عمارت سرهنگ آزموده اردلان چهار گوشه و باغچه و آب‌نمای زیبایی داره. همین حیاط با این جزییات، نشون‌دهنده معماری درونگرای ایرانیه.

ساختمون عمارت در دو طبقه ساخته شده. این دو طبقه شامل سه دری، دو دری، پنج دری، غلام گردش زیبا با ستون‌های چوبی و تالاره. اروسی جذاب، گچ‌بری‌های رنگی، آجرکاری خفته و راسته، نرده فلزی و حجاری از تزیینات عمارت هستن. زمان دقیق ساخت این عمارت مشخص نیست؛ ولی با توجه به سبک معماری که داره، حدس می‌زنن که در دوره قاجار ساخته شده.

بازار سنندج

بازار سنتی هر شهر جزیی از تاریخ اون شهره و معماری به خصوصی داره. بازار سنتی سنندج هم که در دو سمت خیابون انقلاب قرار گرفته از این قاعده مستثنی نیست. این بازار که یکی از جاذبه‌های گردشگری سنندجه در سال ۱۰۴۶ هجری قمری و زمان حکومت سلیمان خان اردلان ساخته شده. ۳۰ راسته و ۲۸۰ حجره از جنس سنگ، آجر و خشت داره. برای خرید سوغاتی و خوراکی‌های محلی، لباس کردی و پارچه‌های رنگی، حتما سری به بازار سنندج بزنید.

بازار سنندج

بازار سرتپوله

اگه به گشت‌و‌گذار در بازارهای قدیمی علاقه‌مندید، به جز بازار سنندج سری هم به بازار سرتپوله بزنید. بازار سرتپوله در محله‌ای به همین اسمه و در حد فاصل خیابون شهدا تا بازار سنندج قرار گرفته. این بازار قدیمی در مسیر راه قدیمی مریوان و سقز به کردستان عراق شکل گرفته و در اون زمان تجارت پر‌رونقی داشته. بازار سرتپوله که یک بازار سربازه، حجره‌های کوچیکی از صنف‌های مختلف داره. متاسفانه در حال حاضر حجره‌ها رونق زیادی ندارن؛ ولی همچنان مشغول به کار هستن.

حمام خان سنندج

این حموم در زمان قاجار در ضلع شمالی بازار سنندج و نزدیک مسجد داروغه ساخته شد. بر اساس سنگ‌نوشته‌ای که در حموم موجوده، حمام خان در دوران حاکمیت امان‌الله خان اردلان ساخته شد و ساخت اون در سال ۱۲۲۰ هجری قمری به پایان رسیده. ورودی، هشتی، سربینه، آب انبار اضافی، خزینه و سرویس بهداشتی، بخش‌های مختلف حموم هستن. کف حموم از سنگ مرمر سبز درجه یک ساخته شده و سقف اون ترکیبی از طاق و گنبده که مقاومت بنا رو در برابر رطوبت بیشتر می‌کنه. آجرکاری، سنگ‌کاری، کاربندی، آهک‌بری و نقاشی‌های زیبا از تزیینات حموم هستن.

حمام خان سنندج

حمام شیشه

حمام شیشه، مثل حموم‌های دیگه از گچ، ملات و سنگ ساخته شده؛ اما استفاده از شیشه‌های رنگی زیبا در ساخت این حموم، اون رو به این اسم معروف کرد. این حموم در بلوار کردستان قرار گرفته و دو بخش زنونه و مردونه اون تا چند سال بعد از انقلاب هم کار می‌کرده. سکو، آب‌نماهای سرد و گرم، خزینه، سربینه، رختکن، بینه و هشتی بخش‌های مختلف حمام شیشه هستن. تزیینات آهکی با نقش هندسی حیوانات و گیاهان، حموم رو زیباتر کرده. با گذشت زمان این سازه بسیار آسیب دیده برای همین در سال ۱۳۸۳ بازسازی و بعد از اون ثبت ملی شد. الان هم به دلیل اختلاف سازمان‌ها، حموم بسته شده و هر روز بخشی از اون از بین می‌ره.

حمام صلاحی (گرمابه ممتاز)

در خیابون فردوسی و در نزدیکی بازار سنندج، حمومی ساختن که به اون گرمابه ممتاز یا حمام صلاحی می‌گن. بر اساس نوع معماری که داره، زمان ساخت اون رو هم‌زمان با ساخت بازار سنندج تخمین زدن. تفاوت حموم صلاحی که جاذبه گردشگری سنندج به حساب میاد با بقیه حموم‌ها در ارتفاع ساختشه. این حموم به دلیل بهره‌وری بیشتر از آب قنات‌های قدیمی شهر، در سطح پایین‌تری ساخته شده. معماری خاص استفاده شده این حموم رو از بقیه متفاوت می‌کنه. به جز این، حمام صلاحی هم مثل بقیه حموم‌ها شامل بخش‌هایی مثل سردر، ورودی، هشتی، حمام سرد، گرم‌خانه، خزینه و خلوتی می‌شه.

موزه تاریخ طبیعی کردستان

موزه تاریخ طبیعی کردستان به وسعت ۴هزار متر مربع، فعالیتش رو از سال ۱۳۸۱ در ساختمون اداره کل محافظت از محیط زیست شروع کرد. در این موزه که ۳۴ غرفه داره، می‌تونید ۴۷۰ گونه زیستی شامل گیاهی و جانوری ببینید. این موارد شامل نمونه‌های تاکسیدرمی شده پستانداران، پرندگان، حشرات، آبزیان، خزندگان و چند نمونه اسکلت می‌شه. علاوه بر این، فسیل‌های مختلف و گیاهان هم در این موزه موجوده.

کلیسای سنندج

در زمان صفویه، عثمانی‌ها ارامنه رو تبعید کردن. تعدادی از اون‌ها در سنندج ساکن شدن و به دنبال این قضیه کلیسایی در خیابون نمکی و محله قدیمی «آغه زمان» ساخته شد. کلیسای سنندج که یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های سنندجه، تنها کلیساییه که در استان کردستان وجود داره. سردر نیم دایره‌ای زیبا، در بزرگ چوبی، دهلیز ورودی، شبستان، محراب بزرگ و حیاط، بخش‌هایی هستن که کلیسای سنندج رو تشکیل می‌دن. برای ساخت این کلیسا از تلفیق سبک معماری اصفهانی و معماری بومی سنندج استفاده کردن. داخل کلیسا ستون‌هایی با گچ‌بری‌های زیبا، عکسی از حضرت عیسی، مجسمه مریم مقدس و تعدادی فانوس می‌بینید. در حیاط کلیسا یک حوض و دو قبر وجود داره که محل دفن دو کشیش کلیسا هستن.

کلیسای سنندج

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج یا مسجد دارالاحسان، جاذبه گردشگری سنندج در بخش اماکن مذهبی محسوب می‌شه. این مسجد در دوره قاجار و به دستور امان‌الله خان اردلان ساخته شد که با رفتن به سمت خیابون امام خمینی می‌تونید سری به این مسجد بزنید. این مسجد علاوه بر محلی برای عبادت، بخشی به عنوان مدرسه هم داره که طلاب علوم دینی در این مدرسه مشغول یادگیری بودن. مسجد جامع سنندج تزیینات زیادی داره که مهم‌ترین اون‌ها کاشی‌کاری‌های زیباشه. کاشی‌های لعاب‌دار رنگی رو می‌تونید در تمام قسمت‌های مسجد ببینید. کتیبه‌ای از جنس کاشی در این مسجد وجود داره که روی اون قصیده‌های زیبایی نوشته شده. البته داخل ساختمون مسجد هم با اشعار دیگه تزیین شده.

مسجد جامع سنندج

امام‌زاده پیر عمر

امام‌زاده پیر عمر در سال ۱۰۴۶ هجری قمری و در زمان حکومت سلیمان خان اردلان ساخته شد. امام زاده از مقبره اصلی، مسجد و آرامگاه خانواده مشاهیر و بزرگان سنندج تشکیل شده و در خیابون امام خمینی قرار داره. از سه فضای گنبددار تشکیل شده که قسمتی از اون مسجد و دو قسمت دیگه زیارتگاهه. علاوه بر این بخش‌ها مدرسه‌ای برای طلاب علوم دیدنی ساخته شد که در سال ۱۲۹۷ هجری قمری گسترش پیدا کرد. در حال حاضر هم طلاب از این مدرسه استفاده می‌کنن. امام‌زاده پیر عمر تزیینات آجری، آیینه‌کاری، گچ‌کاری و ارسی‌های زیبا داره که می‌تونید از دیدنشون لذت ببرید.

امام‌زاده پیر محمد

امام‌زاده پیر محمد محل دفن امام‌زاده محمد‌ بن یحیی، پسر امام‌زاده پیر عمره که در دوره سلجوقیان ساخته شده. این امام‌زاده در میدون نبوت، بالای تپه قرار گرفته. گنبد مخروطی شکل امام‌زاده رو می‌تونید از تمام نقاط شهر ببینید. گنبد امام‌زاده با کاشی‌کاری زیبایی تزیین شده. روی این کاشی‌ها جمله‌هایی در وصف حضرت محمد و آیاتی از قرآن نوشته شده. ایوون صحن اصلی مقبره پنجره‌های رنگی داره که بعد از ورود می‌تونید اونها رو ببینید. در کنار امام‌زاده مسجدی هم ساخته شده که مردم نماز و مراسم‌های مذهبی رو اونجا برگزار می‌کنن. در سال‌های جنگ تحمیلی، امام‌زاده پیر محمد در اثر برخورد موشک آسیب دید؛ ولی بعد اون رو بازسازی کردن.

مسجد ملا احمد قیامتی

مسجد ملا احمد قیامتی در اواخر دوره صفویه ساخته شد. این مسجد که یکی دیگه از جاذبه‌های گردشگری سنندجه در گذر آصف بازار سنندج قرار گرفته. در این مسجد یک طبقه از سبک شبستانی استفاده شده و دیوارهای قطور و کوتاهی داره. در حیاط مسجد حوض و آب‌نمای سنگی وجود داره که سبک معماری بومی کردستان رو نشون می‌ده. قاب‌بندی‌ها و سر‌ستون‌های گچ‌بری شده از عناصر دوره صفویه هستن که روی تمام ستون‌ها قابل مشاهده‌ان.

زیارتگاه هاجر خاتون

زیارتگاه هاجر خاتون در خیابون صلاح‌الدین ایوبی، محله سرتپوله قرار داره. گفته می‌شه که این زیارتگاه محل دفن خواهر امام رضاست. زیارتگاه از سه حیاط، مقبره، مسجد و آرامگاهی برای بزرگان کردستان تشکیل شده. در معماری اون از سبک بومی کردستانی استفاده شده و با تزیینات گچ‌بری و آیینه‌کاری و نقوش زیبایی از گل و گیاه آراسته شده.

مجموعه تفریحی آبیدر

در میان کوه‌های آبیدر که نماد شهر سنندجه، مجموعه تفریحی بزرگی به همین اسم وجود داره. از بالای پارک جنگلی آبیدر که یکی دیگه از جاذبه‌های گردشگری سنندجه می‌تونید چشم‌انداز زیبایی از شهر رو ببینید. چای‌خونه، رستوران، آلاچیق، مسیر دوچرخه‌سواری و سرویس بهداشتی از امکانات این پارکه؛ علاوه بر این، پل معلقی به طول ۳۲۰ متر و ارتفاع ۸۸ متر داره. کاج سیاه، سرو نقره‌ای، سرو حمزه‌ای و اقاقیا پوشش گیاهی آبیدر هستن. به جز پارک جنگلی می‌تونید به پارک‌های دیگه‌ مجموعه مثل امانیه، کودک، هفت آسیاب و امیریه هم سر بزنید.

مجموعه تفریحی آبیدر

جاذبه‌های گردشگری اطراف سنندج

  • روستای نگل
  • روستای گلین
  • روستای پالنگان
  • روستای هویه
  • دریاچه و سد قشلاق
  • پل قشلاق
  • کوه آوالان
  • مسجد آویهنگ

سوغات سنندج

قطعا یکی از جاذبه‌های گردشگری هر شهری برای مسافران، پرسه در مراکز فروش سوغاتی اون شهره. اگه به سنندج سفر کردید باید بدونید که سقز یا آدامس طبیعی که از صمغ درخت درست می‌شه، بادوم سوخته، شیرینی کنجدی و کلانه از خوراکی‌های خوشمزه این شهرن. به جز خوراکی، صنایع دستی زیبایی هم می‌تونید پیدا کنید. گلیم، کلاش یا گیوه محلی، پارچه‌های رنگی زیبا، لباس محلی، انواع دف و تبور می‌تونن یادگاری‌های هنری خوبی از این شهر باشن.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا